Concept van de eerste Internet School

De meest actuele versie van dit concept vindt u op de volgende pagina: Internet School. De onderstaande blog is geschreven op 4 mei 2017

Regelmatig verdiep ik mezelf in de mogelijkheden van Online Onderwijs. Daarnaast heb ik in 2016 in samenwerking met ruim 35 geïnteresseerden de mogelijkheden van Open & Online Onderwijs onderzocht voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Mijn bevindingen en conclusies heb ik hieronder samengevat in een beknopte (concept) beschrijving van een Internet School.

Het concept: Een Internet School

De Online School biedt flexibele leertrajecten aan met persoonlijke aandacht van ECHTE leraren.

Wat maakt een Internet School uniek?

  • Het maakt gebruik van de voordelen van het internet en ICT 
  • Een persoonlijke leerervaring via het internet met aandacht van echte leraren
  • Leraren die (op vaste momenten) aanwezig zijn via live chat, webinars en online classrooms
  • Online leeromgevingen die door leraren worden aangepast aan de wensen van de deelnemers
  • Plaats- en tijdonafhankelijke cursussen volgen. Alleen of in een groep
  • Gratis instap- en inspiratie modules (open & online onderwijs)

Mogelijke onderdelen van de Internet School zijn:

A) Een Internet Basisschool voor leerlingen van 8 t/m 12 jaar
B) Een Internet VO School voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar
C) Een Internet cursuscentrum voor volwassen educatie

Eventueel inclusief doorlopende leerlijnen (bijvoorbeeld van A naar B).

Hoe maak je een Internet School succesvol?

Wat zijn de belangrijkste ontwerp principes van een Internet School?

  • Het betreft een (onderwijs-) concept en geen product
  • Het concept is aanvullend op het bestaande onderwijsaanbod (bestaande scholen kunnen gebruik maken van het aanbod)
  • Leraar (en zijn leerling) staan centraal en niet de leermiddelen, methodes of andere content. Leraar bepaalt de content die hij of zij wilt gebruiken binnen de online leeromgeving
  • Leraren kunnen zelf leertrajecten ontwerpen, inrichten en/of wijzigen
    • bij voorkeur vanuit design thinking (hoe zouden we….)
    • aanbieden van handvatten voor leerkrachten en het delen van kennis en ervaringen
    • community (on- en offline ontmoetingen met andere leraren van de Internet School)
  • De school faciliteert en coacht (middelen, ondersteuning, assistentie, gastheerschap)
    • “School zorgt voor ingrediënten, leraar maakt recept”
  • Eenvoudig in gebruik en schaalbaar
  • Automatiseren is geen doel op zich. Mens staat centraal
  • Profielen leraren zijn beschikbaar met waardering van leerlingen en ouders (rating/feedback)
  • De leraren die werken met minderjarigen hebben een gecontroleerde VOG-verklaring en een onderwijsbevoegdheid 
  • De leraren zijn geassocieerde freelancers of medewerkers uit het regulier onderwijs
  • Ter ondersteuning van de school: het organiseren van webcare

Concreet betekent dit?

Wat is er nodig om te starten?:

  • Geld om te starten
  • Aantal leraren met interesse voor online onderwijs en affiniteit met ICT
  • Selectie van vakken die als eerste opgepakt gaan worden (bijv. zaakvakken)
  • Projectmatige aanpak vanuit een Lean Startup gedachte
  • Een website (voor communicatie en uitleg concept)
  • Webshop (met aangeboden trainingen/opleidingen)
  • Online Leeromgeving (bestaand of maatwerk)
  • Video Conferencing en/of Online Classroom tools

Wat vinden jullie? Is het niet tijd voor een echte Internet School?
Deel je mening hieronder of stuur mij een bericht

14 Reacties op “De Internet School; fictie of binnenkort een feit?

  • 6 mei 2017 at 21:01
    Permalink

    Met dit idee loop ik al 15 jaar rond.
    Maar de dagelijkse zaken vragen veel aandacht.
    Bij een internetschool had ik wel bedacht dat een wekelijks contact op een vaste plek wel wenselijk is.
    Zo dacht ik aan een sportveld… samen en sport doen geeft de week erna een drive.
    Succes!!

    Reply
    • 7 mei 2017 at 09:46
      Permalink

      Dank je wel. Ik zou het graag naast het reguliere onderwijs willen inzetten. Het maakt passend onderwijs ook mogelijk. Ik zie veel mogelijkheden!

      Reply
  • 7 mei 2017 at 13:49
    Permalink

    Interessant. Misschien eens samen brainstormen?

    Reply
  • 7 mei 2017 at 19:36
    Permalink

    Zoals het in het concept geschilderd wordt: het verbaast me dat er niet al iets dergelijks bestaat. Zoals verschillende leraren in het VO al de instructie voor hun vak via filmmateriaal beschikbaar stellen, zo kan dat natuurlijk prima ook voor verschillende vakken in het PO. Ik denk, dat heel veel kinderen baat kunnen hebben met anderssoortige uitleg, diverse oefenmogelijkheden, persoonlijker aandacht en zo nodig onderwijs buiten de klas.
    Dat is dan géén school, maar aanvulling op onderwijs aan een reguliere school. Strikte voorwaarde om er een school van te maken is dat dezelfde eisen worden gesteld aan reguliere scholen. Onderwijstijd, onderwijsinhoud, tussentoetsen, vastgestelde einddoelen en een gecontroleerde eindtoets, etc: het kan niet zo zijn dat reguliere scholen aan strikte eisen moeten voldoen en dat er aan onbewezen alternatieven meer ruimte wordt geboden.

    Wie weet wat het op veel langere termijn kan worden… Ik denk dat dat wel in een setting zou moeten waar leerlingen ook de persoonlijke omgang met anderen leren, om een goede burger te worden.

    Reply
  • 9 mei 2017 at 09:19
    Permalink

    De vraag laat zich niet gemakkelijk beantwoorden als we niet goed omschrijven wat een school is. Staat onderwijs gelijk aan school of wordt er iets anders bedoeld?
    Belangrijk zijn de missie, visie en doelstelling. Wat is het bestaansrecht van de internetschool? Wie neemt verantwoordelijkheid? Wie initieert, wie financiert, wie organiseert? Je kunt het gratis aanbieden maar wie zorgt voor de betaling? Wat is het verschil met een huiswerkbegeleidingsbureau of een online cursus?

    Het idee is sympathiek maar roept nog veel vragen op.

    Reply
    • 9 mei 2017 at 11:17
      Permalink

      Mijn voorstel is daarom ook om het conform een Lean Startup aan te pakken en met het onderwijs te ontdekken wat de mogelijkheden zijn.

      Reply
  • 9 mei 2017 at 18:28
    Permalink

    Hoi Mark, het concept biedt een school die 7x 24 uur open is. Gebaseerd op bestaande technologie, geen fictie. Wat ik mis in je propositie is welk probleem los je op. Dit dwingt je ook om de doelgroep te benoemen.
    Hopelijk heb je hier iets aan.
    Jack

    Reply
  • 13 mei 2017 at 17:42
    Permalink

    Zou het in de toekomst het tekort aan leerkrachten op kunnen lossen waarover nu zoveel gerept wordt?
    Of wordt het meer een ondersteuning, iets waar leerlingen een beroep op kunnen doen voor herhaling, extra uitleg, extra oefening van bepaalde stof? Dan past het prima in het passende onderwijs waarnaar gestreefd wordt! En dan op een interactieve, adaptieve manier leerstof aanbieden! De interactie met anderen, met een ‘echte’ leerkracht om vooral het sociale deel van de ontwikkeling te versterken blijft naar mijn idee wel belangrijk!
    Leerlingen zullen straks ook in een team moeten kunnen samenwerken, moeten kunnen discussiëren, lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen moeten kunnen interpreteren enz. en dat leer je volgens mij het best in een ‘natuurlijke’ setting.
    Maar prima om na te denken over een soort ‘internetschool’!

    Reply
    • 15 mei 2017 at 06:19
      Permalink

      Dag Ans, dank voor je reactie. Ik denk zeker dat er contacttijd nodig blijft maar ben er ook van overtuigd dat 1/3 van de onderwijstijd online kan plaatsvinden. Het concept zal dus altijd aanvullend zijn op het regulier onderwijs.

      Reply
  • 19 mei 2017 at 10:48
    Permalink

    Zoals je zelf aangeeft is je concept aanvullend op de fysieke school. Ik denk dat een integraal concept heel goed werkt. Nu wordt er wel bepaalde content aangeboden via dr computer, maar dat is op de niet I-pad scholen beperkt. De uitdaging zit hem dus volgens mij vooral in die integratie, hor maak je zo’n adaptieve, schaalbare omgeving waar allerlei scholen met verschillende ondereijsvisies op aan gaan haken. Hoe realiseer je de implementatie, training en ondersteuning? Grote vragen. Maar zeer zeker een heel interessant concept! En ook ik vind het daar hoog tijd voor is!

    Reply
  • 24 mei 2017 at 18:40
    Permalink

    De mogelijkheid tot bijles online is er al. Dus een aanvulling hierop is zeker mogelijk.

    Misschien in 21 eeuwse omgeving ook veel aandacht voor de 21eeuwse skiles die in de meer recentere publicaties opduiken.

    Prachtig hoe een internetschool kan inspelen op de kinderen die nu tussen wal en schip dreigen te raken en gedwongen thuis moeten zitten. Ik denk dat veel ouders van deze kinderen hier ook zeer dankbaar voor zouden zijn. De individuele benadering staat centraal.

    Ik zou als docent best op de hoogte gehouden willen worden en ook zeker in de baankansen geïnteresseerd zijn. Kan de docent grotendeels vanuit huis werken of komt er een centrale plaats? Ik blijf in ieder geval graag op de hoogte, want mijns inziens biedt dit grote kansen.

    Reply
  • 25 mei 2017 at 06:18
    Permalink

    Beste Mark,
    Je beschrijft absoluut een interessant concept en vanuit mijn eigen ervaringen met online remedial teaching ben ik er van overtuigd dat het mogelijk is dit uit te voeren.
    Wij combineren voor onze leerlingen vaste contactmomenten (face-to-face of via Skype) met begeleiding via de leeromgeving. Dit is nu gericht op individuele begeleiding, maar volgens mij ook heel goed in te zetten als aanvulling op het reguliere onderwijs.
    Mocht je hierover van gedachten willen wisselen, neem dan gerust eens contact met me op!
    Groeten,
    Annemieke Augusteijn

    Reply
  • 4 augustus 2017 at 10:08
    Permalink

    Ik denk dat dit een goede kans van slagen heeft, maar het zou eigenlijk moeten integreren met het huidige schoolsysteem. De klassen ieder 4 uur internet/programmeer les geven. Op school zelf, buiten school moeten de kinderen spelen en gewoon kind kunnen zijn dan is er geen aandacht voor dit soort dingen denk ik.

    Reply
    • 8 augustus 2017 at 08:07
      Permalink

      Kinderen leren al 24 uur per dag.. Kijk maar naar alle televisie programma’s. apps en websites. Wij moeten er volgens mij inderdaad zorgen dat er balans ontstaat en kinderen niet uren achter een scherm zitten en ook andere dingen gaan doen.

      Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *