De Internet SchoolIk ben ervan overtuigd dat binnen nu en 10 jaar ongeveer een derde van de onderwijstijd zal plaatsvinden via het internet. Een Internet School biedt diverse flexibele leertrajecten aan met persoonlijke aandacht van ECHTE leerkrachten.

Naar aanleiding van tientallen gesprekken, literatuurstudies en eigen ervaringen heb ik het concept van een “Internet School” hieronder beschreven.

Wat maakt een internet school uniek?

  • Het maakt gebruik van de voordelen van het internet (en ICT)
  • Een persoonlijke leerervaring via het internet met aandacht van echte leraren
  • Leraren die (op vaste momenten) aanwezig zijn via live chat, Webinars en Online Classrooms
  • Online leeromgevingen die door leraren worden aangepast aan de wensen, eisen en behoeften van de deelnemers
  • Plaats- en tijdonafhankelijke cursussen volgen. Alleen of in een groep
  • Het delen van leerkrachten met grote groepen scholen/organisaties. 
  • Gratis instap- en inspiratie modules (Open & Online onderwijs)

Mogelijke onderdelen van de Internet School zijn:

A) Een Internet Basisschool voor leerlingen van 6 t/m 12 jaar
B) Een Internet VO School voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar
C) Een Internet cursuscentrum voor volwassen educatie

Inclusief doorlopende leerlijnen (bijvoorbeeld van A naar B).

Hoe maak je een Internet School succesvol?

Wat zijn de belangrijkste ontwerp principes van een Internet School:

  • Het betreft een (onderwijs-) concept en geen product
  • Regie én uitvoeren van onderwijs ligt bij docenten
  • Het concept is aanvullend op het bestaande onderwijsaanbod
  • Leerkracht en zijn leerlingen staan centraal en niet de leermiddelen, methodes of andere content.
  • Leraar bepaalt de content die hij of zij wilt gebruiken binnen zijn online vakken.
  • Groep leerkrachten kunnen een sectie/school starten rondom een specifiek thema
  • Leraren kunnen zelf leertrajecten ontwerpen, inrichten, arrangeren en/of wijzigen.
  • Eenvoudig in gebruik en schaalbaar
  • Automatiseren is geen doel op zich. Mens (leraar/leerling) staat centraal
  • Profielen leraren zijn beschikbaar met waardering van leerlingen, ouders en andere betrokkenen (rating/feedback)
  • De leraren die werken met minderjarigen hebben een gecontroleerde VOG-verklaring en een onderwijsbevoegdheid (staat op hun profielpagina)
  • De leraren zijn geassocieerde freelancers of bestaande leerkrachten uit het regulier onderwijs

Een centrale organisatie zorgt voor:

  • Een didactisch concept, ontworpen in samenwerking met betrokken leerkrachten 
  • Het aanbieden van leermiddelen (digitale boekenkast)
  • Aanbieden van handvatten rondom online lesgeven
  • Community om kennis te delen (on- en offline ontmoetingen met andere leraren van de Internet School)
  • De school faciliteert en coacht (middelen, ondersteuning, assistentie, gastheerschap)

Wat is er nodig om te starten?:

  • Geld, tijd en middelen om te starten
  • Aantal leraren met interesse voor online onderwijs en affiniteit met ICT
  • Selectie van vakken die als eerste opgepakt gaan worden (bijv. aantal zaakvakken)
  • Projectmatige aanpak vanuit een Lean Startup gedachte
  • Een website (voor communicatie en uitleg concept)
  • Webshop (met aangeboden trainingen/opleidingen)
  • Online Leeromgeving (bestaand of maatwerk)
  • Digitale boekenkast meer leermiddelen 
  • Video Conferencing en/of Online Classroom tools

Blijf op de hoogte via www.marktimmermans.nl/de-internet-school

Wilt u organisatie of school dit concept gaan implementeren? Ik denk graag mee!