Nieuwe Online LeraarInternettechnologie heeft de wereld sinds de jaren 90 behoorlijk veranderd. Het management van diverse winkels, hotelketens en banken kunnen hierover meepraten. Winkelstraten zijn aan het veranderen, verzekeringen worden online aangeboden en online bankieren heeft een vlucht genomen. Winkels zonder webshops zijn een uitzondering op de regel en producten zoals Spotify hebben de muziekindustrie op zijn grondvesten laten schudden.

De internetrevolutie heeft nog weinig invloed gehad op het onderwijs. Over het algemeen loopt het onderwijs wat achter en verandert minder snel dan andere sectoren. Toch gaat het onderwijs de komende jaren veranderen en de (echte) verandering is volgens mij al ingezet. We zien steeds meer pionierende leraren die als “moderator” online (of blended) leertrajecten vormgeven.

Natuurlijk is het onderwijs het laatste decennia steeds meer ICT gaan gebruiken. Het betreft dan wel vaak een vervanging en/of het verrijken van traditionele leermiddelen. Denk hierbij o.a. aan e-learning modules, elektronische leeromgevingen, educatieve applicaties, arrangeertools en sinds kort de diverse (internationale) MOOCs. Ook is er veel educatieve content (informatiebronnen) beschikbaar op het internet die een leerling kan gebruiken, mits ze voldoende mediawijs zijn. De leraar blijft (wat mij betreft) nog steeds methodeslaaf en afhankelijk van het aanbod.

Degene die echt een leertraject goed kan vormgeven is de leerkracht (natuurlijk samen met zijn leerlingen). Dat wordt de toekomst. Wij staan aan de vooravond van een nieuwe type leerkracht, die vaardig genoeg is om off- en online elementen te combineren tot een rijke leeromgeving.

Het internet fascineert mij al ruim 20 jaar. Door deelname aan chatboxen, social media, nieuwsgroepen en forums heb ik veel mensen leren kennen en mooie vriendschappen gesloten. Bijna 15 jaar geleden ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met online leertrajecten. Ik heb meegewerkt aan tientallen projecten rondom teleleren, onderwijs portals, elektronische leeromgevingen, e-learning modules, LMS’en en MOOCs. Wat maakt deze omgevingen tot een succes? Ik heb een rode lijn ontdekt, namelijk:

Succesvolle online leertrajecten, chatboxen, nieuwsgroepen en forums hebben één ding gemeen: actieve, enthousiaste en professionele “moderators”.

De grootste valkuil van online leertrajecten is dat deze alleen wordt opgebouwd uit stukken content en enkele opdrachten. De moderator (af noem het “online leerproces begeleider” of “online leraar”) wordt vaak vergeten of is onderbelicht, met als resultaat, een leeromgeving die niet of weinig wordt gebruikt.

Wat doet zo’n “online leraar” of moderator dan?
De belangrijkste taken van deze moderator zijn wat mij betreft:

  • het ontwerpen en realiseren van een online leeromgeving;
  • het coördineren van leerprocessen en online activiteiten;
  • het aanpassen van leeractiviteiten en indien nodig voegt de moderator leeractiviteiten toe (het creëren van een flexibele leeromgeving);
  • het activeren van deelnemers om (samen) te gaan leren;
  • de moderator inspireert deelnemers en neemt initiatief;
  • de moderator informeert deelnemers over gebruik technologie en (komende) activiteiten;
  • de moderator biedt hulp aan bij (technische) vragen.

Daarnaast is de moderator een inhoudelijke deskundige en kan de moderator online tools inzetten met een didactische meerwaarde (voor een totale groep of één individu). Tot slot kan de moderator de online leeromgeving combineren met offline activiteiten, indien dit nodig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *