voorkantboekjsociallearning-212x300In de vakantie heb ik het boek Social learning en leren met sociale media van Marcel de Leeuwe en Wilfred Rubens gelezen. Een interessant boekje en een “must-read” voor alle onderwijsprofessionals. Hieronder een opsomming van mijn aantekeningen die ik tijdens het lezen van het boek heb gemaakt.

  1. Een open online leeromgeving (zoals een MOOC ) heeft baat bij een trainer/begeleider die (vooral) het leerproces coördineert. Denk hierbij aan ondersteuning bij het gebruik van de online omgeving maar ook het motiveren van deelnemers, het maken en plaatsen van opdrachten en het zorgen voor het op gang brengen van het uitwisselen van bronnen,
  2. Het aanmaken en goed bijhouden van persoonlijke profielen en e-portfolio’s zijn belangrijk voor het succes van sociale leeromgevingen,
  3. Formele- en informele leertrajecten kunnen goed gecombineerd worden,
  4. Leerdoelen dienen geschikt te zijn voor social learning. Een taal leren lukt bijvoorbeeld niet via een MOOC maar het oplossen voor een organisatieprobleem heeft wel een kans van slagen,
  5. Binnen social learning werk je aan concrete doelen en het resulteert in een concrete producten,
  6. Het bijhouden van een eigen weblog heeft een positief effect op het leerproces,
  7. Een webquest is een activerende en interactieve lesvorm wat goed past binnen sociale leertrajecten,
  8. Veel beginners moeten nog leren om online tools te gebruiken. Het is verstandig om te starten met een vrijblijvende training of instructie (bijvoorbeeld in de eerste stap van een webquest, via e-learning of een webinar),
  9. De kracht van leren in netwerken wordt nog vaak onderschat. Binnen netwerken kan men werken aan de collectieve intelligentie van een organisatie, bedrijfstak of grote groep personen,
  10. Het TPACK-model kan helpen bij het vormgeven en implementeren van sociale leertrajecten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *