motivatieVanavond heb ik een webinar gevolgd in het kader van een online masterclass (OU). In het webinar werden twee onderzoeken gepresenteerd. Motivatie, leren en innoveren stonden centraal in het webinar. Hieronder een aantal (nieuwe) inzichten die ik graag wil delen:

  1. Motivatie blijft een lastig onderwerp. Ook voor onderzoekers,
  2. Docenten voelen veel druk om zichzelf te ontwikkelen vanuit de overheid, leerlingen en ouders ,
  3. Hoofdtaak van docenten is lesgeven. Zichzelf ontwikkelen komt erbij en heeft geen directe prioriteit,
  4. Iedere leerkracht heeft zijn eigen motivatieprofiel om te gaan leren. Een individuele aanpak lijkt noodzakelijk,
  5. Een docent moet zelf aan het roer staan van zijn eigen ontwikkeling.
    Rapportages van eigen kunnen geven inzicht in nieuwe leerbehoeften. Leerlingen en/of leidinggevende kunnen een docent ook feedback geven,
  6. Belonen helpt minder gemotiveerde docenten om te gaan leren (bijv. verloten iPad).
    Dit effect is wel na een aantal keren uitgedoofd,
  7. Geef docenten inzicht in wat ze al kunnen en wat ze nog kunnen leren (competenties),
  8. Werk aan self-efficacy. Dit is de overtuiging , het vertrouwen dat iemand heeft om adequaat, efficiënt en succesvol te handelen in een gegeven situatie,
  9. Schoolleiders zijn belangrijk bij het creëren van ruimte, erkenning en het geven van vrijheid om te gaan leren,
  10. Creëer Experimenteerruimte

Wat goed lijkt te werken:

  1. Geef docenten meer autonomie in hun leerproces (bijv. tijd in hun rooster),
  2. Verhoog verbondenheid met collegae, leerlingen, leidinggevende en het onderwerp,
  3. Werk aan professioneel zelfvertrouwen (is de attitude t.o.v. de verandering).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *