kipeiEnkele weken geleden heb ik het artikel “Onderwijs 2.0 heeft docent 2.0 nodig” gepubliceerd op Frankwatching.com. Ik heb veel reacties gekregen (via de blog, twitter en e-mail). Geïnteresseerden uit de onderwijsveld vinden het TPACK model bruikbaar. Techniek, didactiek en vakinhoud moeten niet als afzonderlijke kennisdomeinen gezien worden. Door de drie domeinen te combineren ontstaat nieuwe kennis die een docent of onderwijsontwikkelaar nodig heeft om zijn onderwijs te moderniseren.

Toch kwam regelmatig de discussie op gang dat het TPACK model niet de oplossing is. De visie van een onderwijsinstelling is belangrijker. Is dit zo?

Twee jaar geleden heb ik de opleiding Bedrijfskundige Informatica afgerond. Een belangrijk onderdeel van deze opleiding is het vormen van een missie, visie, en een strategie. Een goede visie is natuurlijk belangrijk. Dat heb ik nog nooit ontkent. Wel ben ik van mening dat voor visievormers inhoudelijke kennis belangrijk is. Ik vind dat het TPACK model hierbij kan helpen. Het geeft een visievormer inzicht in de nieuwe technologieën die invloed hebben op het onderwijs (contextuele omgeving). Het TPACK model is daarbij een hulpmiddel net als een SWOT analyse, de 5 concurrentiekrachten van Porter, De BCG Matrix en het 7S model.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten