images-1In mijn vorige blog schreef ik over de groei van informatiemanagement binnen het onderwijs. Ook Kennisnet geeft aan dat scholen baat kunnen hebben bij goed informatiemanagement (Margreet Vermeer, 2012). Neelie Kroes deed er deze week nog een schepje bovenop: Kroes wil meer ICT in het onderwijs.

De laatste jaren zijn scholen steeds meer bezig geweest met het outsourcen van ICT. Denk hierbij onder andere aan de producten en diensten van Skool en Heutink. Op zich is dit een goede ontwikkeling. Technisch beheer is namelijk geen corebusiness van onderwijs instellingen. Andere organisaties zijn daar veel beter in.

Toch lijkt het outsourcen van ICT niet altijd het gewenste resultaat te hebben. Hoe komt dit? Ik denk dat scholen vaak niet de juiste VRAAG stellen aan hun ICT leveranciers. Het standaard AANBOD van leveranciers wordt normaliter ingezet maar voorziet niet altijd in de daadwerkelijke behoefte van scholen.

Hoe stem je “VRAAG & AANBOD” op elkaar af? Om te beginnen moet je zorgen dat de vraag professioneel gesteld wordt. Daarnaast heb je (eigen) mensen nodig die het gesprek kunnen aangaan met de ICT leverancier.

Ik heb al enige jaren ‘een ideaalbeeld’ hoe een onderwijs instelling (liefst op bovenschools niveau) dit kan realiseren. Namelijk door middel van een afdeling “Onderwijs en ICT.

Regelmatig onderscheid ik twee hoofdgroepen processen. Het onderwijsproces en de ondersteunende processen. Binnen de afdeling “Onderwijs en ICT” kan je deze twee proces gebieden ook onderscheiden. Personen die op een afdeling Onderwijs & ICT horen te werken beschrijf ik hieronder. Ik heb daarbij ook hun belangrijkste taken genoemd

Focusgebied: Het onderwijsproces

De “ICT & Onderwijs” Adviseur
– signaleren ontwikkelingen en adviseren management op het gebied van Onderwijs en ICT
– professionaliseren  van medewerkers op het gebied van Onderwijs en ICT
– advies geven m.b.t. het inzetten van ICT met een didactische meerwaarde
– kennismanagement omtrent Onderwijs en ICT
– leiden van Onderwijs en ICT projecten

Functioneel beheerder(s) ICTO
– functioneel beheren van educatieve applicaties (bijv. ELO’s en educatieve applicaties)
– maken van functioneel ontwerpen voor ICTO applicaties
– oplossen van tweedelijns functionele vragen van gebruikers
– contactpersoon met de ICT leverancier
– maken van handleidingen en instructie materiaal
– testen van applicaties

ICTO Coaches per school
Wanneer er op bovenschools niveau een “ICT & Onderwijs” adviseur bestaat dan is het handig om per school ook een ICT contactpersoon te hebben. De ICTO Coach is meestal een leerkracht met veel ICT affiniteit. Soms worden deze personen ook wel ICT coördinators genoemd (ik vind dit een verwarrende term). De ICTO coach moet eigenlijk niet met techniek bezig zijn. Hij helpt collegae wel bij het inzetten van ICT in de klas.

Het ondersteunende proces

De Informatiemanager
– regie informatiestromen binnen diverse (ondersteunende) processen
– adviseren management op gebied van informatiesystemen
– maken en uitvoeren van een informatiebeleid en informatiebeveiligingsbeleid
– beschrijven en verbeteren van processen
– keuze devices werkplekken en prijsafspraken met leveranciers

Functioneel beheerder(s) organisatie applicaties
– functioneel beheren van ondersteunende applicaties (bijv. HRM en financiële systemen)
– beheren van stamgegevens
– oplossen van tweedelijns functionele vragen
– contactpersoon met de ICT leverancier
– maken van handleidingen en instructie materiaal
– testen van applicaties

Ook is het handig, een “Onderwijs & ICT” gebruikersondersteuner aan te wijzen. Deze medewerker is de eerste contactpersoon voor de gebruikers. De gebruikersondersteuner verzorgt nieuwsbrieven en mededelingen. Beantwoord functionele vragen, inventariseert wensen en verspreid ondersteunende materialen zoals handleidingen en instructies. Op deze wijze kunnen medewerkers van de afdeling “Onderwijs en ICT” zich focussen op eigen taken en krijgen gebruikers snelle en goede ondersteuning.

Overweging

Wat mij betreft werkt een dergelijke afdeling bovenschools. Het opzetten van een afdeling “Onderwijs en ICT” kost natuurlijk tijd en geld maar ik ben ervan overtuigd dat het opzetten van een dergelijke afdeling de efficiëntie en effectiviteit van de onderwijsorganisatie zal verhogen. Hierdoor kan (veel) geld bespaart worden en (misschien wel het belangrijkste) de kwaliteit van het onderwijs worden verhoogd.

Het opzetten van een afdeling “Onderwijs en ICT” is zeker een overweging waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten