15062010160648CBPM_kleinBegin 2010 heb ik een blogartikel geschreven over informatiemanagement op scholen. In dit artikel beschreef ik hoe een informatiebeleidsplan samengesteld kan worden. Inmiddels wordt informatiemanagement steeds meer gezien als “linking pin” tussen de visie van een school en hun ICT beleid.

Volgens mij kan je twee soort processen onderscheiden in het onderwijs. Het proces “onderwijs geven” is het belangrijkste proces van het onderwijs instelling. De leerkracht, die een groep kinderen graag iets wilt leren, staat daarbij centraal. Als tweede groep processen zie ik de diverse ondersteunende processen. Denk hierbij aan de processen rondom leerlingen administratie, financiën, HRM en de roostermakers. Bij de tweede groep processen speelt informatiemanagement een cruciale rol!

Het artikel “Voortgezet onderwijs in financiële problemen” wat enkele weken geleden op nu.nl is gepubliceerd benadruk nogmaals dat scholen efficiënter en effectiever met hun (financiële) middelen om moeten gaan. Een letterlijke citaat uit het artikel is: “Scholen worden steeds meer een soort bedrijven.” Informatiemanagement speelt een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van scholen. Ik ben ervan overtuigd dat goed informatiemanagement veel geld kan besparen en het werk van medewerkers leuker kan maken. Maar wat is (goed) informatiemanagement dan? En wat is het niet?

Informatiemanagement is NIET het opvragen van (financiële) rapportages bij een administratief medewerker. Een informatiemanager werkt NIET gegevens uit en interpreteert deze ook NIET. Een informatiemanager is ook GEEN techneut of ICT’er. Maar wat doet hij dan wel?

Een informatiemanager is een organisatieadviseur. Hij zorgt ervoor dat ICT beleid wordt afgestemd op de visie van een onderwijsinstelling. Een informatiemanager analyseert en verbetert processen en informatiestromen van een organisatie. Dit betreft vooral de ondersteunende processen waar veel efficiëntie te behalen is. De resulteert in een forse kostenbesparingen. De informatiemanager heeft dus een belangrijke REGIE functie binnen de organisatie.

Ik ben ervan overtuigd dat naast een informatiemanager een goede “ICT & Onderwijs” adviseur (ICTO Adviseur) hoort te staan. Waar de informatiemanager echt een organisatieadviseur is, richt een ICTO adviseur zich op het primair proces: “onderwijs geven”. De ICTO adviseur houdt zich bijvoorbeeld bezig met het verbeteren van het onderwijs (passend in de 21e eeuw) en de bijhorende ICT & informatievaardigheden van leerkrachten en medewerkers.

De informatiemanager en de ICTO adviseur zijn twee belangrijke medewerker die zorgen voor een stabiele en innovatieve ICT omgeving binnen een onderwijsorganisatie.

Tip: in het laatste nummer van InDruk van Kennisnet schrijft Margreet Vermeer een interessant stuk over informatiemanagement. (pagina 14-16)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten