informatiemanagementTijdens de Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT (CvI) kwam een aantal keren naar voren dat informatiemanagement belangrijk is voor onderwijsinstellingen. Scholen die een informatiemanager in dienst hebben gaven aan dat ICT binnen hun instelling effectiever en efficiënter wordt gebruikt.

Sindsdien heb ik diverse vragen gehad over informatiemanagement: Hoe kan het informatiemanagement binnen een onderwijs instelling het beste ingericht worden? In dit artikel beschrijf ik een mogelijke aanpak voor het informatiemanagement binnen het onderwijs.

Over informatiemanagement is al veel geschreven. Ik vind zelf de informatieplan-piramide een mooi raamwerk. Tijdens mijn opleiding “Bedrijfskundige Informatica” is deze piramide tijdens de lessen informatieplanning behandeld. Ik gebruik hem nog steeds als discussieplaat tijdens gesprekken over informatieplanning.

informatieplan-piramide

Het model geeft aan dat op een aantal niveau’s (bedrijfsbeleid, informatiebeleid, informatie architectuur en informatieprojecten) uitspraken gedaan moeten worden. De piramide werk top-down. Verder beschrijft de piramide een viertal deelgebieden waarover uitspraken gedaan dienen te worden. Namelijk applicaties, gegevens (data), technische infrastructuur en de organisatie van informatie. Vooral de laatste wordt regelmatig vergeten.

Mogelijke stappenplan:

STAP 1 Van bedrijfsbeleid naar informatie beleid
Het is verstandig om naar aanleiding van het bedrijfsbeleid het informatiebeleid expliciet te maken. Je begint met de huidige situatie: Wat gaat er goed? En wat gaat er fout? Nadat de huidige situatie in kaart is gebracht kan je gaan kijken naar de gewenste situatie. Het (nieuwe) informatiebeleid beschrijf je in het informatieplan. De vier deelgebieden zijn daarbij afzonderlijk beschreven (applicaties, gegevens, technische infrastructuur en de organisatie van informatie).

Mogelijke hulpmiddelen: brainstorming, SWOT analyse of de Balanced Scorecard.

STAP 2 Het maken van een (nieuwe) informatie architectuur
Voordat je een nieuw architectuur gaat maken is het belangrijk om eerst te analyseren wat er binnen de vier deelgebieden aanwezig is. Wat gaat/werkt er goed en waar zitten de knelpunten. Naar aanleiding van de deze analyse kan je een nieuwe opzet maken. Voor het maken van een nieuwe architectuur zijn diverse tools beschikbaar (bijv. een FE Matrix).

STAP 3 Maken van project definities
Wanneer je een nieuw informatie architectuur hebt ontworpen zijn er waarschijnlijk een aantal projecten noodzakelijk. Denk hierbij aan een selectietraject of een organisatieverandering. Binnen het informatieplan beschrijf je een aantal (deel) projecten die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het informatiebeleid. Wijs eventueel ook een aantal (potentiële) projectleiders aan.

Bovenstaande aanpak heeft mij de laatste jaren geholpen bij het maken van informatieplannen. Misschien is het ook een handig hulpmiddel voor jouw onderwijsinstelling?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten