Computer and BookGisteren heb ik “Innovatief Lesmateriaal On Tour” van Like To Share bezocht. Hieronder een kort verslag.

Wat mij vooral duidelijk werd is dat kleine uitgevers momenteel innovatiever zijn dan grote uitgevers. De grote uitgevers zijn over algemeen van mening dat trage innovaties komt door de scholen zelf. Volgens hen bepalen scholen het tempo van digitalisering. Kleine uitgevers daarentegen nemen meer het initiatief rondom vernieuwing van lesmaterialen. De spreker van ParnasSys was heel duidelijk: De grote uitgevers zijn momenteel de rollators van het onderwijs. Laten we het erop houden dat de waarheid ergens in het midden ligt.

De laatste jaren zien we steeds meer software die onderwijs ondersteunen. Globaal kunnen we de volgende 5 categorieën onderscheiden:

  1. Digibordsoftware, steeds meer hardware onafhankelijk;
  2. Verwerkingssoftware, voor het verwerken van lesstof i.p.v. het traditionele boek;
  3. Oefensoftware, denk hierbij aan het automatiseren van rekenen;
  4. Toetssoftware, o.a. van Cito;
  5. Resultaten, voortgangsmonitorsoftware, voor leerkrachten ter ondersteuning van gepersonaliseerd leren.

Daarnaast werd duidelijk dat gamification en games leerlingen daadwerkelijk motiveert en zorgt voor betere leerresultaten.

Gepersonaliseerd leren is momenteel een duidelijk hype. De ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen. Er moet nog veel ontdekt worden maar een aantal initiatieven zijn veelbelovend (bijv. Rekentuin). Naar aanleiding van de dag denk ik dat de volgende drie elementen belangrijk zijn voor het vormgeven van gepersonaliseerd leren:

  1. Big Data, zonder big data geen gepersonaliseerd leren;
  2. Andere kijk op Privacy, (geanonimiseerd) opgeslagen leerresultaten zijn nodig voor het ontwikkelen van gepersonaliseerd leren;
  3. Standaarden voor het uitwisselen van leerresultaten tussen diverse softwarepakketten (zoals Brightcenter).

Ook de ontwikkelingen rondom devices zijn relevant voor Innovatief Lesmateriaal. De iPad heeft  in 2010 (!) voor een revolutie gezorgd. De tablet pc is de laatste jaren behoorlijk geëvolueerd. Apple is inmiddels niet vernieuwend meer en wordt ingehaald door Android en Windows. De komende jaren zullen Apple, Windows en Android regelmatig elkaars plaats innemen als het gaat om de meest innovatieve hard- en software.

Het gebruik van ICT binnen scholen verandert ook. Een aantal jaren geleden hadden scholen meestal de beschikking over een aantal PC’s in een gezamenlijke ruimte. Nu zie je steeds meer laptopkarren en steeds meer PO scholen experimenteren met een device per leerling. Op veel VO scholen is het aanschaffen van een eigen device (naast een boekenpakket) steeds meer de norm dan een uitzondering.

Een andere belangrijke succesfactor van de introductie van Innovatief Lesmateriaal zijn enthousiaste en vaardige leerkrachten.
De leerkrachten zijn de ambassadeurs van nieuw lesmateriaal op een school. Oefenweb (uitgever van Rekentuin) gaf daarbij een aantal treffende steekwoorden: Game, Train, Track and TEACH!

Nieuwe lesmaterialen zijn momenteel volop in ontwikkeling. Leerkrachten, leerlingen, uitgevers, overheid en ondersteunende organisaties hebben elkaar hierbij nodig. Delen van kennis blijft noodzakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten