page4_1

Origineel geplaatst: december 2009

Waar hoort e-learning binnen een bedrijf thuis? Ik denk dat e-learning een belangrijk onderdeel is van het kennismanagement binnen een organisatie. Kennismanagement is daaropvolgend weer een belangrijk onderdeel van het kwaliteitsmanagement.

Binnen een organisatie worden processen, diensten en producten constant geëvalueerd. Uit een evaluatie ontstaan verbeterpunten en een actieplan. Om dit actieplan goed te kunnen uitvoeren is kennis en informatie nodig. Kennismanagement speelt daarbij een belangrijke rol.

Ik probeer dit in het volgend artikel verder uit te leggen.

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement ziet men in diverse vormen. Het doel van kwaliteitsmanagement is het verbeteren van een organisatie, diensten en/of producten. Een model wat regelmatig wordt gebruikt is de kwaliteitscirkel van Deming. De fases die volgens de “Deming Cirkel” steeds weer terugkomen zijn:

200px-PDCA_Cycle_svgPLAN : Kijk naar de werkzaamheden en stel een plan op.
DO : Voer de geplande werkzaamheden uit.
CHECK : Meet het resultaat van deze werkzaamheden en toets deze aan de vastgestelde doelstellingen.
ACT : Evalueer deze analyse en neem een besluit: voer de verbetering door in het gehele proces of besluit de verbetering niet door te voeren

Er ontstaan dus diverse leervragen uit je kwaliteitsmanagement systeem. Het is logisch dat kennismanagement en e-learningtools hierbij goed kunnen helpen. In het volgend onderdeel ga ik dieper in op het onderwerp kennismanagement.

Kennismanagement

kennismanagementDe rol van kennismanagement binnen een bedrijf wordt in Nederland nog steeds onderschat. Toch is het anno 2009 een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Door middel van goed kennismanagement kan een bedrijf zich profileren t.o.v. (buitenlandse) concurrenten.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen komt uit je kwaliteitsmanagement diverse activiteiten. Bij de uitvoering van deze activiteiten heb je kennis en informatie nodig. Deze kennis haal je niet alleen uit boeken, vakliteratuur en congressen. Medewerkers weten namelijk over het algemeen ook al veel. Het is belangrijk om deze kennis expliciet te maken en vast te leggen in een systeem. Dit kan je organiseren door middel van kennisgroepen en een goed document management systeem (DMS).

Daarnaast komt er ook veel informatie uit afgeronde opdrachten. Wat hebben we allemaal van deze opdrachten geleerd? Het is verstandig om ook deze zogenaamde “lessons learned” vast te leggen in een kennismanagement systeem.

Verder is het opleiden van je medewerkers een belangrijke taak.

Opleiden en trainen

Opleiden & trainen is een belangrijk onderdeel van je kennismanagement. Het zorgt ervoor dat medewerkers aan de slag gaan met de verbeterpunten uit je kwaliteitsmanagement analyses. Voor het vormgeven van trainingen kunnen diverse methodieken gebruikt worden. Denk hierbij de aanpak van Karin de Galan, Kolb’s leerstijlen en het cyclisch ontwikkelen van het onderwijs door Giesbertz (zie mijn afstudeeronderzoek).

Binnen je opleidingen kan er gebruik worden gemaakt van technische middelen zoals het internet (bijv. webquests, simulaties en discussies). We spreken dan van e-learning. Je kunt e-learning ook combineren met traditioneel lesgeven in een klaslokaal of trainingsruimte. We spreken dan van “Blended Learning”. Verder maakt e-learning “sociaal constructivisme” en “just in time learning” mogelijk binnen uw organisatie. Dit kan erg interessant zijn m.b.t. de kennisontwikkeling van medewerkers binnen een bedrijf.

Tot slot

Met dit artikel heb ik laten zien welke rol e-learning kan spelen in uw organisatie. Het is een belangrijk onderdeel van je kennismanagement en eigenlijk ook van je kwaliteitsmanagement. De komende periode zal ik verder ingaan op de diverse onderwerpen uit dit artikel. Ik ben ook benieuwd naar jouw mening dus twijfel niet om te reageren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten