social-media

Originele post: januari 2010

Wat kan “social media” voor mijn onderwijs betekenen? Dit is iets wat veel onderwijsontwerpers zichzelf afvragen. Vooral jongeren zijn actief op het internet. Denk hierbij aan Hyves, Facebook en Twitter. “Social media” lijkt een ideale manier om jongeren te bereiken. Daarnaast is het ook een ideaal hulpmiddel binnen het onderwijsproces. Het kan het onderwijsproces efficiënter en effectiever maken. “Social media” kan het leren ondersteunen.

Binnen dit artikel ga ik kijken naar “social media” in het onderwijs. Wat is het? En hoe kan ik het gebruiken in mijn onderwijs?

02-web-20-model-v41Social media

Waren we vroeger dan niet sociaal? Natuurlijk wel! De ontwikkelen van de laatste tien jaar heeft er alleen voor gezorgd dat wij op een andere manier sociaal actief zijn. De opkomst van internet heeft veel veranderd in onze contacten met andere mensen (vooral bij jongeren). Maar wat is “social media” nu precies. Ik probeer dit uit te leggen met behulp van de onderstaande theorie:

“Social Media” of “Web 2.0” (Stocker et al) bestaat uit een set van:

  1. behulpzame technologieën (ICT),
  2. een sociaal fenomeen wat resulteert in het creëren van communities (sociologie) en
  3. een creator van bedrijfswaarde (meerwaarde).

Door de komst van nieuwe technologie is men sociaal anders gaan denken. Dankzij het internet zijn veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan “User Generated Content” (platform voor het creëren, delen, uploaden, of remixen van data). Al met al blijft het wel belangrijk dat deze online initiatieven meerwaarde gaan bieden (bedrijfsaspecten).

Pas geleden hoorde ik op een congres iemand vertellen dat binnen “social media” vooral je online identiteit een belangrijke rol speelt. Belangrijk is het delen van kennis. Hoe meer kennis je deelt hoe meer je online identiteit gewaardeerd wordt. Erwin Blom heeft bijvoorbeeld bewezen dat dit op langere termijn zelfs geld kan gaan opleveren (meerwaarde). Lees zijn weblog maar eens.

Ok, het bovenstaande is een duidelijk verhaal maar hoe kan je nu meerwaarde creëren in het onderwijs? Hieronder probeer ik de mogelijkheden van een aantal tools te beschrijven.

Weblogs

De grootste hype omtrent weblogs is nu wel voorbij. De groei van het aantal weblogs is gestabiliseerd. Binnen een weblog publiceert de eigenaar diverse artikels over zijn eigen interesses. Bezoekers kunnen hierop reageren.

Wat is de meerwaarde voor het onderwijs?

Door middel van een weblog kan een docent kennis delen en studenten stimuleren om over een bepaald onderwerp na te denken of met een thema aan de slag te gaan. (Een docent moet schrijven wel leuk vinden, anders gaat het niet werken).

Naast het publiceren van kennis kunnen studenten door middel van een weblog ook online redeneren, ervaringen delen en reflecteren. Andere studenten of begeleiders kunnen daarop reageren. Een weblog kan dus bijvoorbeeld een ideaal onderdeel zijn van een (digitaal) portfolio.

Microblogging (Twitter)

Microblogging is de hype van 2009. Je kunt kleine berichtjes (max. 140 karakters) publiceren en andere mensen kunnen jou volgen en jouw berichten lezen. Hierbij staat constant de vraag: “Whats happening” centraal.

Door middel van een microblog kan een docent tips geven, attenderen op onderwerpen en “vraag en antwoord” mogelijk maken. Daarnaast is het mogelijk om digitale aantekeningen te maken en te delen (bijv. tijdens een conferentie over een bepaald vakgebied). Studenten en docenten kunnen deze aantekeningen lezen.

Een andere interessante mogelijkheid is om tijdens een (klassikale) les studenten aantekeningen te laten maken in een microblog. Deze aantekeningen kunnen geprojecteerd worden op een scherm en de docent kan hierop inspelen. (backchannel)

Wiki

Een wiki is een applicatie of (web)toepassing, waarmee webdocumenten gezamenlijk kunnen worden bewerkt. Van te voren hebben de deelnemers een aantal afspraken gemaakt. Denk hierbij aan het discussiëren over een onderwerp op een forum voordat men het webdocument aanpast. De bekendste wiki is denk ik wel wikipedia.

Binnen het onderwijs kan een wiki handig zijn voor groepsopdrachten. Studenten kunnen namelijk samenwerken aan hun eindopdracht. Daarnaast kan een wiki ook gebruikt worden door een groep docenten die gezamenlijk lesmaterialen ontwikkelen.

Een wiki is goed te gebruiken als brainstormtool, daarnaast kan je makkelijk elkaars fouten verbeteren, een wiki is beschikbaar via het internet en het is productiever dan bijv. e-mail.

Online video

Tegenwoordig is het ook heel makkelijk video’s te delen via het internet. Youtube is momenteel het meest gebruikte tool.

Binnen het onderwijs kan online video gebruikt worden voor instructies en beroepshandelingen en studenten kunnen hun opdrachten via een online filmpje presenteren. Verder is het interessant om filmpjes van interviews met professionals te gebruiken binnen je lesmateriaal.

Bij competentiegericht onderwijs zie je ook vaak dat eigen handelen gefilmd wordt en dat anderen hierop kunnen reageren (in een beschermde omgeving).

Web applicaties

Momenteel zijn er tientallen interessante web applicaties beschikbaar die je binnen jouw onderwijs kunt gebruiken. Vroeger moest je een applicatie (zoals MS Word, Excel en PowerPoint) installeren op je PC. Tegenwoordig kan je vergelijkbare applicaties ook op het internet gebruiken. Denk hierbij aan Google Docs, Google Waves en Prezi.

Binnen de meeste applicaties kan je samenwerken aan documenten. Denk hierbij aan tekstverwerkers, presentaties en spreadsheets. Ook is er tegenwoordig goede versiebeheer beschikbaar en steeds meer web applicaties zijn ook offline beschikbaar.

Tot slot

Er zijn nog tientallen andere interessante “social media” tools te gebruiken binnen het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, Podcasting, mindmapping tool, bookmarking tool, QR codes, Hyves, Flickr en Facebook. Het gaat nu te ver om deze allemaal te behandelen. Op het internet is veel informatie over deze tools te vinden. Daarnaast zijn er diverse specialisten die onderwijsontwerpers kunnen helpen bij het implementeren van “social media” in hun onderwijs.

Hoe houd ik alles bij elkaar? Dit is een veelgestelde vraag. Door de veelvoud aan applicaties raken veel docenten/trainers snel de weg kwijt. Het is daarom ook belangrijk om alleen de tools te selecteren die meerwaarde bieden voor jouw onderwijs. Niet alle tools zijn zomaar inzetbaar. Daarnaast is het handig om alle tools te verzamelen in een portal. Een traditionele elektronische leeromgeving zoals Blackboard of TeleTOP kan hierbij helpen. Daarnaast zijn er nog veel meer portal tools beschikbaar die u kunt gebruiken. Denk hierbij aan SharePoint, Netvibes of iGoogle.

Als onderwijsinstelling moet je de juiste keuzes maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten