Afbeedling-social-media-rules-chalk-board-001Op het internet kwam ik vier uitspraken tegen die volgens onderzoek het meest worden gebruikt om niet met Social Media aan de slag te gaan.
In dit artikel benoem ik ze en ga ik dieper op deze vier uitspraken in.

1. Mensen zeggen slechte dingen over ons

Dat gebeurt inderdaad wel eens. Wat heeft u liever? Mensen die klagen op verjaardagen, sportclubs en in de trein naar het werk. Plekken waar u niet aanwezig kunt zijn? Of wilt u weten wat de klachten zijn? Ze negeren is een vorm van struisvogelpolitiek. Juist door ze te zien kan je hierop reageren, anticiperen en een product verbeteren. Dankzij Social Media worden deze klachten zichtbaar en kunnen we er iets mee doen!

Daarentegen kan men ook complimenten krijgen via Social Media en die kunnen we juist weer gebruiken om onze producten te promoten!

2. Social Media is een hype

Platforms komen en gaan. Sommige blijven en andere verdwijnen. Facebook bestaat nu bijna 8 jaar, Hyves 7 jaar en Twitter  5 jaar. Deze platforms zijn geen hypes meer. Andere platforms zijn wel geflopt. Denk hierbij aan o.a. Second Life en Google Wave. Om bij te blijven is mijn advies om te experimenteren met de platforms die er nu zijn. Platforms die efficiënt en doelgericht werken en gebruiksvriendelijk zijn zullen zeker blijven.

3. Social Media verkoopt niet (geeft geen direct resultaat)

Klopt, Social Media mag je niet vergelijken met traditionele media. Een bericht (of advertentie) op Social Media verkoopt niet meteen een product. Over het algemeen negeren Social Media gebruikers juist dergelijke advertenties. Bij Social Media draait het om de inhoud. U deelt kennis met een grote groep mensen en u bouwt een RELATIE met hen op. Deze relatie met uw klant is zeer waardevol en geeft op lange termijn (nieuwe) mogelijkheden (zoals bijvoorbeeld co-creatie).

waarsocialmediaomdraait

4. Het kost veel tijd!

Het opstarten kost inderdaad wat tijd. Het is verstandig een plan te maken met jouw Social Media doelstellingen als uitgangspunt. Daarnaast moet je jezelf aanmelden bij de diverse platforms, tools activeren en leren te communiceren via Social Media. Als je eenmaal rond hangt op de diverse kanalen, dan kost dit niet zoveel tijd meer. Daarnaast is Social Media een stuk goedkoper dan andere mediakanalen.

Tot slot: Ik zie geen redenen om niet te starten 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten