docentenictWanneer iets goed gaat dan hoef je dit niet te veranderen. Veel docenten en trainers hebben het idee dat het goed gaat met hun onderwijsproces. We hebben het toch altijd zo gedaan? Waarom nu ineens veranderen?

Vaak is dit de reden dat een implementatietraject niet lukt. Na een periode van onderzoeken, plannen maken, ontwikkelen en testen willen de eindgebruikers niet aan de slag gaan met het nieuwe product. De gebruikers (in dit geval de trainers en/of docenten) hebben het idee dat er geen veranderingen nodig zijn en zetten hun hakken in het zand.

Als manager weet je waar de pijnpunten zitten. Je weet zeker dat jouw product het onderwijsproces gaat verbeteren. Het kan zijn dat de deelnemers deze pijnpunten niet op dezelfde manier (willen) voelen. De wil tot veranderen is er niet. Hoe kan je die docenten/trainers wel mee krijgen? Iemand die de last/pijn niet voelt heeft geen verlangen om iets te veranderen. Het lijkt dat ze meedoen maar dit gebeurt met veel tegenzin. Hoe pak je dit aan?

Activiteiten die helpen bij het verleiden tot veranderen.

1. Introduceren

De makkelijkste groep zijn mensen die willen veranderen. Deze docenten willen graag meedoen. Ze herkennen het probleem (pijn) die ze willen oplossen. Bij het introduceren van het product hoef je alleen maar iets te vertellen over het nieuwe product en het implementatieplan. De docenten zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan met het nieuwe product en zullen actief meedoen met de activiteiten die in het plan staan.

2. Discussiëren

Sommige docenten zien het probleem wel, maar hebben toch geen verlangen te veranderen. Ze geven vaak de schuld aan de situatie en denken er zelf geen invloed op te hebben. Ze hebben een negatief beeld en kunnen moeilijk relativeren. Als manager is het nodig om met deze mensen te discussiëren over het onderwerp. Ze denken dat het negatief effect een directe oorzaak is van de situatie en zien de oplossing niet.

Tips om de discussie op gang te krijgen waardoor verlangen naar veranderen ontstaat:

  1. Discussieer aan de hand van stellingen. Een goede stelling is een waarheid met een afwijkende conclusie: bijv. “leerroutes zijn erg complex, een softwarepakket zoals een e-portfolio kan hier toch niet bij helpen”
  2. Van klagen naar analyse. “Het adviesbureau” kan hier een rol bij spelen. Eén persoon is de opdrachtgever en de rest van de groep verdeel je in adviesbureaus (circa drie personen). De adviesbureaus interviewen de opdrachtgever en daarna gaan ze in groepjes analyseren en vormen een advies. Dit advies presenteren ze aan de opdrachtgever die op zijn beurt het beste adviesbureau kiest.
  3. Bespreken van een cases, eventueel op basis van een echt dossier.

Wanneer de groep begrijpt dat de verandering noodzakelijk is kan je het implementatieplan introduceren (zie punt 1)

3. Confronteren

Iemand die de last/pijn niet voelt heeft geen verlangen om iets te veranderen. Indien ze moeten veranderen gaat dit met tegenzin. Ze weten niet dat de manager kennis heeft of het produkt functionaliteiten heeft die interessant zijn voor hen. Daarom moet je ze tijdens het implementatietraject confronteren met een situatie uit hun eigen praktijk waarin ze het negatief effect zelf ervaren. Dit kan ook door middel van een case met de vraag of ze een oplossing kunnen bedenken voor een bepaalde situatie.

Zodra deze personen begrijpen dat iets verbeterd kan worden en ze zien jouw oplossing als de juiste (bijvoorbeeld door hierover te discussiëren, zie punt 2) kan je het implementatieplan introduceren (zie punt 1).

Natuurlijk spelen er binnen veranderprojecten ook andere dingen een belangrijke rol. Denk hierbij aan onzekerheid van medewerkers en de cultuur van een organisatie. Bovenstaande stappen zijn daarom ook een onderdeel van de totale veranderstrategie.

Inspiratie schrijven bovenstaand artikel is ontstaan na het lezen van het boek: Van deskundige naar trainer van Karin de Galan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten