seattledag1Op 1 oktober zijn wij met 22 collega’s uit het Nederlands onderwijs aangekomen in Seattle. Wij zijn hier in het kader van een studiereis met als onderwerp ICT in het onderwijs.  De groep bestaat o.a. uit onze collega’s Marloes Mesken, Rita Damhof en Frans Steine maar ook ICT’ers en bestuurders van andere scholen uit Nederland. Vandaag hebben wij een eerste school bezocht: De Forest Ridge School. Het is een private, Roman Catholic, all-girls middle school en high school in Bellevue. De school is een onderdeel internationaal netwerk van Sacred Heart Scholen. Hieronder een paar highlights van dit leerzaam bezoek.

Alle leerlingen maken gebruik van een tablet met toetsenbord van Lenovo. Er is gekozen voor een kwalitatief hoge standaard. De tablets zijn robuust en hebben een lange batterij duur. Daarentegen zijn ze wel duur (ruim $2000 per device). Een andere belangrijke selectie eis was dat men met een pen kan werken op de tablet.

Een volledige BYOD concept is volgens de school een ramp, vooral voor leraren. Een standaard device selecteren heeft veel voordelen (o.a. ondersteuning en eenduidigheid).

De tablets worden aangesloten op een (traditionele) Beamer. Een dure touchscreen lijkt hierdoor overbodig. De tablet heeft namelijk al de touch-functionaliteit. Daarnaast staat de leerkracht ook zelden met de rug naar de klas toe. Wat me wel opviel is dat de leerkrachten vooral frontaal lesgeven. Dit heeft, volgens mij, vooral te maken met het curriculum van de Sacred Heart Scholen. Hier is nog weinig aan veranderd. Het lijkt een beetje op oude wijn in nieuwe zakken. Is het onderwijsproces daadwerkelijk veranderd?

Binnen de school wordt veel gewerkt met OneNote van Microsoft. De leraren hebben hun lesmateriaal uitgewerkt in OneNote en via OneNote kunnen leerlingen content (bijv. uitwerkingen) delen met hun leerkrachten of mede leerlingen. Het samenwerken wordt ondersteund met behulp van Office 365. De combinatie van OneNote en Office 365 kan uitgroeien tot een waardevol instrument voor scholen.

De leerkracht mag naar eigen inzicht de tablet gebruiken in zijn lessen. Lesmateriaal is daarbij niet het uitgangspunt, de leerkracht moet vooral inspelen op het leerproces, hoe leert de leerling? ICT maakt het mogelijk in te spelen op diverse leerstijlen. Leerkrachten die het lastig vinden om ICT in te bedden in hun onderwijsproces worden gekoppeld aan een leerkracht met meer ervaring (buddy-systeem). Dit lijkt goed te werken. Belangrijk is te weten wat er mogelijk is met ICT in de les. Een leerkracht hoeft niet precies te weten hoe een tool werkt. Leerlingen weten dit meestal zelf al of leren het zichzelf snel aan. Leerkrachten hoeven geen angst te hebben om ICT te gebruiken in hun lessen volgens de directie van deze school.

DE ROL VAN LEERKRACHT BLIJFT CRUCIAAL

SAMSUNG CAMERA PICTURESBij Microsoft (Executive Briefing Centre) hebben we meer informatie gekregen over de mogelijkheden van ICT. Microsoft gaf duidelijk aan dat zij als partner gezien willen worden en niet als leverancier. De mensen van Microsoft waren heel toegankelijk. Ik had dit niet verwacht en dat maakt mij optimistisch over de toekomst.

Een aantal dingen vielen mij verder op:

In de eerste presentatie werd gekeken naar vier deelgebieden die invloed hebben op het mogelijk maken van persoonlijke leerroutes. Het is interessant om vanuit deze 4 gezichtspunten te kijken naar het inzetten van ICT bij individuele leerroutes. De vier deelgebieden zijn: passende devices, leermiddelen beheer, klassenmanagement (klas en per leerling) en opzetten gepersonaliseerde leerroutes (baas over eigen onderwijs).

Euro’s moet niet alleen besteed worden aan devices (laptops/tablets). De andere deelgebieden zijn net zo belangrijk.

De discussie ging ook veel over uitgevers. Zij vertragen de ICT innovaties in het onderwijs enorm. Misschien moeten we niet meer wachten op de educatieve uitgevers maar moeten we meer zelf content gaan ontwikkelen. Hierdoor ontstaat wel een nieuw specialisme binnen het lerarenvak (educatieve ontwerper). Willen en kunnen we dat?

We hebben tevens een presentatie gehad omtrent het initiatief ‘Partners in Learning’ van Microsoft. Op de website www.pil-network.com staan veel hulpmiddelen die leerkrachten kunnen helpen bij het inzetten van ICT in hun onderwijs. Denk hierbij aan e-learning modules en scans. Binnenkort komen ook bestuurstools beschikbaar.

De belangrijkste redenen dat leerkrachten niet aan de slag gaan met ICT in hun onderwijs zijn volgens Microsoft connectiviteit, te weinig tijd en de kennis van leerkrachten. Ook beschikken ze vaak niet over de juiste middelen. Hier moet je als schoolbestuur naar kijken. De leerkracht is een cruciale factor bij het juist implementeren van ICT in hun onderwijs. De leerkracht moet veel in de praktijk oefenen en experimenteren (eventueel in groepsverband). ‘Peer to peer’ trajecten kan een leerkracht ook helpen.

Tot slot kregen we een presentatie van Donald Brinkman. Een geweldige presentatie van een bevlogen man! Hij is ervan overtuigd dat je binnen het onderwijs moet werken met badges in plaats van diploma (na Jef Staes weer iemand die dat roept!). Hij vergelijkt dit onder andere met de mogelijkheden van foursquare badges. Het spel element is daarbij belangrijk en dit motiveert leerlingen enorm. Meer informatie over dit project vindt je op www.openbadges.org. Ook de games die Donald heeft gepresenteerd waren indrukwekkend. Donald doet ook onderzoek in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten