inno2015De drie belangrijkste “Onderwijs en ICT” ontwikkelingen die ik momenteel zie zijn:

  1. ICT verandert het onderwijs daadwerkelijk
  2. Focus op ICT vaardigheden van leerkrachten
  3. Professionalisering onderwijs organisaties op het gebied van informatiemanagement

In deze blog beschrijf ik drie belangrijke “Onderwijs en ICT” ontwikkelingen die ik verwacht in 2015 (en de jaren daarna). Eerst beschrijf ik hoe innovaties precies verlopen. Daarna beschrijf ik de drie ontwikkelingen wat uitgebreider.

Hoe verlopen vernieuwingen?
Ook binnen het onderwijs verlopen innovaties conform een patroon. Grote organisaties maken al decennia gebruik van de “Wet van Diffusie van Innovaties”. Bij innovaties is het mogelijk medewerkers en organisaties in te delen in de volgende vijf groepen: innovators, pioniers, voorlopers, achterlopers en achterblijvers. Pioniers en innovators (15%) gaan op zoek naar nieuwe producten en ideeën die het onderwijs gaan veranderen. Goede ideeën en producten worden daarna door een grote groep voorlopers (34%) gebruikt en uiteindelijk volgen de achterlopers (34%) en achterblijvers (16%) vanzelf.

De onderstaande drie ontwikkelingen zijn de pioniersfase voorbij. Ik verwacht dat een grote groep gebruikers en organisaties de komende jaren aan de slag gaan met deze ontwikkelingen.

1. ICT verandert het onderwijs daadwerkelijk
De mogelijkheden van ICT in het onderwijs wordt nog steeds door een grote groep leerkrachten onderschat. Inmiddels zeggen steeds meer wetenschappers dat ICT het onderwijs gaat veranderen. Is ICT een middel of een doel? Lees bijvoorbeeld het artikel van Wim Westra wat onlangs in de het blad Onderwijs Innovatie stond. Zijn mening hierover is interessant!

Ook komen er nieuwe vakken. Denk bijvoorbeeld aan mediawijsheid en programmeren voor kinderen. Het vak typevaardigheden wordt ook (weer) belangrijk. Andere vakken zullen (in hun huidige vorm) op termijn gaan verdwijnen.

Tot slot maakt ICT efficiënt en effectief werken mogelijk. Goed inzetten van ICT kan werkdruk verlagend werken. Het fenomeen “Het Nieuwe Werken” gaat een nieuwe fase in.

2. Focus op ICT vaardigheden van leerkrachten
Een goed werkend ICT systeem is natuurlijk een belangrijke voorwaarde voor succesvolle “Onderwijs en ICT” projecten. Het is volgens mij niet de belangrijkste voorwaarde. We moeten de ICT vaardigheden van leerkrachten niet onderschatten en zijn aandeel in succesvolle “Onderwijs en ICT” projecten. Ik heb een groot aantal projecten zien mislukken omdat leerkrachten niet vaardig genoeg waren om ICT goed in te zetten. Steeds meer onderwijsorganisaties zien dit ook. Er zullen de komende jaren steeds meer professionaliseringsprogramma’s worden opgezet rondom het onderwerp ICT in het onderwijs.

3. Professionalisering onderwijs organisaties op het gebied van informatiemanagement
In 2014 kwamen de mislukte ICT projecten van de (semi)overheid regelmatig in het nieuws. De belangrijkste reden is dat managers, directeuren, ambtenaren en leidinggevende beslissingen moeten nemen over ICT terwijl zij daar (vaak) geen voldoende verstand van hebben of afhankelijk zijn van derden (bijv. leveranciers). Binnen besturen zal de komende jaren extra aandacht worden besteed in het afstemmen van mens, taak, organisatie (structuur) en (informatie) technologie. Bestaande functionarissen binnen directie/management teams zullen op dit gebied worden geprofessionaliseerd of er worden informatiemanagers en CIO’s aangenomen.

3 Reacties op “ICT ontwikkelingen in het onderwijs vanaf 2015

  • 2 januari 2015 at 16:11
    Permalink

    Interessante stelling.

    Ben wel benieuwd welke vakken zullen verdwijnen. Ben ook erg benieuwd hoe ICT geld kan besparen? Mijn idee is dat beiden vrij vastgeroest zitten. Ofwel het curriculum van een school of de lumpsum. Het zal bij het geld hooguit betekenen dat het geld aan iets anders niet meer besteedt gaat worden.

    Ik denk dat punt 3 vooral een wensdroom is. 😉

    Reply
    • 29 maart 2015 at 20:06
      Permalink

      Hoi Hans, Onze stichting maakt mooie stappen op dit vlak 🙂

      Reply
  • 7 december 2015 at 15:21
    Permalink

    Achteraf gezien is het toch moeilijk te voorspellen lijkt mij? Je ziet veel scholen Digiborden tegen de muur installeren en de studenten kunnen dan mee doen op een speciale tablet. Vaak een leuk idee van digitaliseren, maar veel scholen slaan gewoon de plank mis. Als je wilt innoveren dan moeten ook de leerkrachten mee ontwikkeld raken even als de studenten!

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten