Kind-kan-zichzelf-niet-vermaken1Vorige week woensdag heb ik een workshop “Flipping the Classroom” gevolgd. Een goede en interessante workshop gegeven door Martijn van Grootel van OAB Dekkers. In dit blogartikel beschrijf ik de “lessons learned” van deze workshop. In eerste gedeelte van de workshop hebben we stil gestaan bij de effecten van onderwijsinnovaties bij leren. Daarna zijn we concreet aan de slag gegaan met het maken van kennisclips.

Wat heeft een toegevoegde waarde bij het leerproces?
Goed onderwijs met krachtige leeromgevingen worden gecreëerd door competente leerkrachten op klasniveau. De leerkracht blijft bij de meeste onderwijsinnovaties een cruciale rol spelen. De relatie tussen leerkracht en leerling is het belangrijkste. Is iemand een geboren leraar of niet?

Volgens John Hattie hebben bijna alle onderwijsinnovaties een positieve invloed op leerprocessen gehad. De één wat meer dan een ander. Prof. John Hattie heeft een gedegen onderzoek gedaan naar effecten van onderwijsinnovaties op leerprocessen. Uit zijn onderzoek blijkt dat formatieve evaluaties, klassendiscussies en transparant lesaanbod veel bijdragen aan effectieve leerprocessen. Daarentegen lijkt traditioneel huiswerk en incidenteel probleem gestuurd onderwijs veel minder aan het leerproces bij te dragen dan eerder gedacht.

FlippingFlipping the Classroom
Volgens Kennisnet is Flipping the Classroom een organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en de reguliere lessen tot zich nemen. Er is zo meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek. Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo.

Het lijkt een mooie onderwijsinnovatie maar eigenlijk is het niet nieuw. Een krachtige leeromgeving wordt vormgegeven door een leerkracht. Hij kan hierbij diverse werkvormen, methodes en tools inzetten. Natuurlijk zorgt ICT, internet en Social Media voor nieuwe mogelijkheden maar dit zijn mogelijkheden die al decennia lang gewenst zijn. DE didactische aanpak bestaat volgens mij ook niet. “Flipping” is met nieuwe ICT mogelijkheden wel mogelijk geworden! Het draait hierbij niet alleen om het filmpje maar wel om de totale leeromgeving met werkvormen, methodes en tools.

Hoe maak je een goede kennisclip (educatief filmpje)
Het tweede gedeelte van de dag hebben we besteed aan het maken van kennisclips met Camtasia Studio. Een goed programma die tegen een gereduceerde prijs bij SLIM gekocht kan worden. Ook zijn er gratis programma’s beschikbaar waarmee je vergelijkbare filmpjes kunt maken. Hieronder heb ik een aantal tips verzameld die je kunt gebruiken bij het maken van een kennisclip:

  • Maak vooraf een (eenvoudige) storyboard
  • Haal aan het begin van het filmpje kort de voorkennis op
  • Beschrijf aan het begin het doel, inhoud en relatie met vak en/of opleiding
  • Vermijd overbodige geluiden, beelden en woorden die het leerdoel niet ondersteunen
  • Verdeel een complexe doorlopende les in stukjes en biedt de stukken apart aan (max. 6 minuten)
  • Gebruik Just-in-time informatie (bijv. animatie binnen PowerPoint zoals een inschuivende pijl of tekst)
  • Gebruik sleutelwoorden ter ondersteuning van het geheugen
  • Gebruik geen uitgeschreven tekst en uitgesproken tekst tegelijk (lees dus niet voor)
  • Gebruik ook geen lange teksten
  • Wees informeel, ontspannen en niet gehaast

Tot slot adviseren wij om naast het filmpje ook gebruik te maken van online tools. De tools kunnen in de klas of thuis gebruikt worden. Denk hierbij aan het maken van Padlets, gebruik van Google Forms of Socrative.

Een reactie op “Visie op Flipping The Classroom

  • 15 oktober 2014 at 15:44
    Permalink

    Leuk informatief stuk! Vergeet vooral ook kahoot niet, dat maakt leerlingen zo enthousiast!

    Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om u de beste surfervaring te garanderen. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten